Îmbrăcăminte bărbați: sensuri și contrasensuri
Ce înțelegeți prin “îmbrăcăminte bărbați”? Și nu, nu este o greșeală că nu am adăugat “de” la îmbrăcăminte bărbați. Am văzut această alăturare de cuvinte în multe locuri și magazine cu pretenții, cu ștaif. ÎMBRĂCĂMINTE BĂRBAȚI. De-ul este în plus, parcă raioanele de vânzare pentru bărbați ar socoti “la cuvânt” ca pe vremuri la mica publicitate plătită.
Pornind de la raioanele de îmbrăcăminte pentru bărbați și ajungând la căutările pe internet (în cazul nostru particular google), așa se folosește. Îmbrăcăminte bărbați.
Capitolul de fashion pentru bărbați suferă. Iar pe lângă, suferă și bărbații în căutare de îmbrăcăminte. Încercați în orice magazin existent fizic în București sau în orice alt oraș. La raionul de îmbrăcăminte bărbați mă simt ca în spațiile destinate fumătorilor. Locuri mici, minimalist aranjate, cu un marketing de… “ceva acolo”, să le facem și lor un locșor, că ne obligă legea. În antiteză, restul magazinului este ocupat de femei.
Îmbrăcăminte pentru femei.
Îmbrăcăminte bărbați vs. îmbrăcăminte femei.
De ce este oferta limitată, mică, meschină chiar… pentru bărbați? Una din cauze ar fi că bărbații nu fac shopping.
NOI NU AVEM PRIETENI DE SHOPPING în căutare de
ÎMBRĂCĂMINTE BĂRBAȚI!
Shoppingul pentru bărbați cade și el în categoria lucrurilor pe care le fac femeile. Pentru că femeile, de câte ori au o depresie își îneacă amarul în shopping. Chiar dacă în familie, cu o seară înainte a fost o ceartă pe teme de ideologie politico-geostrategică, soția ta va ține minte să îți cumpere (pe lângă cele 2 rochii, perechea de pantofi asortată și o mică geantă care se poartă acuma) să îți cumpere o pereche de șosete pe care să ți le arunce pe noptieră, insistând chiar că “cel mai obositor moment al zilei a fost să îți caute ție șosete”.
Ca să probeze cele 2 rochii, să le asorteze cu poșetuța, să alerge disperată în căutarea unei cabine de proba goală, iese din discuție. Asta a fost floare la ureche. Cel mai greu pentru ea a fost să viziteze raionul de îmbrăcăminte bărbați în căutarea unor nenorocite de șosete. Atunci i s-au umflat picioarele, atunci a început să o doară spatele, atunci s-au dezlănțuit toate stihiile fiziologice dătătoare de stări maligne.
În general shoppingul la bărbați se desfășoare după un tipar genetic rămas de la începuturile lui homo sapiens. L-ai văzut pe omul din grota alăturată că are o pereche de bașcheți noi în căutarea vânatului? Te gândești și tu că ți-ar trebui o pereche. Punct.
Shoppingul la femei are un început, însă clar, nu are un sfârșit. O pereche de pantofi trebuie să aibă multiple calități. Singurul defect al unei perechi de pantofi este că este “singură”. Una.
O pereche de pantofi este ca o picătură de apă în deșertul fierbinte ca oala lui Scaraoțchi în care fierb sufletele nevinovate de cenușărese rămase cantonate la sabotul de lemn.
Perechea de pantofi trebuie să fie în primul rând de piele. Nu contează că posesoarea este mâncătoare vegană de margarete și lucernă organică. PANTOFII TREBUIE SĂ FIE DE PIELE. Comozi, înalți, stabili, bine făcuți, să nu se uite după alte perechi de pantofi.
Sună cunoscut genetic? Pantoful monogam? Brrrrrrrrr….
Repet. Nu cred că vreodată în existența mea efemeră mi-am înecat amarul într-o sesiune de shopping. Nici copil fiind, adolescent sau matur. Mai ales acum la aproape 20 de ani (până la vârstă necesară pensionarii). Dovada acestor apucături pe care nu le am este în geanta soției și constă ea, dovada, într-una bucată de sfoară, cu care mi-a măsurat talia oscilantă. O bucată de sfoară cu care rezolva toate problemele de fashion când se duce la îmbrăcăminte bărbați. Pentru ea, ca și pentru mine, lungimea cracului de pantalon nu e importantă, nu e important nici ce se poartă. S-au închis pantalonii? Perfect. Restul e cancan.
Cum îi faci pe bărbați să își caute îmbrăcăminte?
Divorț? Plec la mama? Uite Ionescu ce bine e îmbrăcat, tu arăți ca un grăjdar? Ce ar funcționa?
O campanie facebook deșteaptă la îmbrăcăminte bărbați
Răspunsul la întrebarea asta mi s-a arătat într-o reclamă pe facebook. Și chiar m-a prins. În general nu prea plec ochii către ad-uri de promovare a trențelor de masculi, doar că asta a fost altceva. Chiar m-a făcut să dau click. Am mers chiar mai departe:
Da BOSS. Like a boss. Foarte frumos. O reclamă care m-a făcut să dau click și să văd cu ochii mei, să îmi răpund la o întrebare referitoare la îmbrăcămintea pentru bărbați. Cum ascund kilogramele în plus cu stil.
La prima vedere, chiar dacă nu este la prima mâna, reclamă îți sugerează:
- Este pentru bărbați (publicată de o pagină numită gentleman)
- se referă la îmbrăcăminte bărbați, (un tip gras îmbrăcat în semi-costum, fără sacou)
- nu încearcă să îmi vândă ceva (o chestie la care 99.99% dintre femei dau click, mai ales dacă e o reducere, o oferta, o ceva… și chiar dacă nu e o reducere. E de cumpărat? La arme și carduri)
- și îmi dă ceva pe de-a moaca. În acest caz ceva informativ. O broșură care conține sfaturi practice despre (probabil) cum să ascunzi kilele ne-necesare.
Îmbrăcăminte bărbați – after click
Din nou, excelent. Mă așteptam ca după ce am dat click pe imagine, click-ul să mă ducă direct spre magazinul online de îmbrăcăminte bărbați unde să mi se bage pe gât o oferta, ceva de genul… “dacă ești slab cumperi două sacouri la preț de unul că deh, noi suntem un magazin pentru bine-făcuți, bine crescuți”.
Dar nu. Este fix ceea ce se promite în reclamă și anume că poți descarcă ghidul bărbaților masivi. Eu personal am descărcat ghidul. Mișto sau misteaux cum spune portughezul. Nu vă dezvălui ce scrie în el pentru că mai bine îl descărcați chiar voi. Și în afară de asta aș încalcă niște norme de copyright.
Îmbrăcăminte bărbați – scopuri magazin gentleman
Scopul principal este să intri pe site. Dacă intri pe site, înseamnă că ți s-a părut interesantă reclama și ai vrut ghidul în cauză. Care nu e doar unul. Sunt 3 ghiduri pe care le puteți descarcă. Contra unei adrese de mail. Ieftin
Al doilea scop al campaniei a fost atins. Crearea unei baze de e-mailuri pentru viitoare oferte și newslettere de la magazinul online în cauză.
Personal, aș fi recomandat proprietarului ca viteza de descărcare a pdf-ului care conține ghidul bărbaților masivi să fie limitată la un 20 – 30 de k pe secundă. În timp ce se efectuează descărcarea, mai dai un ochi prin site. Ce vinde, ce ofertă are, ce firme partenere găsești care să îți vândă îmbrăcăminte bărbați. Downloadul fiind rapid, aproape că nu dai click mai departe și deschizi direct fișierul pdf… ar fi interesat de văzut niște insight-uri cu funnelurile setate pe click înainte și după descărcarea pdf-ului. Dar poate că un click în interiorul site-ului nu s-a luat în considerare, iar principalul obiectiv a fost doar adresa de mail introdusă pentru descărcarea ghidului.
Părerea mea este că cei care au ajuns în landing-page-ul setat pentru download și-au și introdus adresa reală, deoarece schepsisul campaniei nu este pentru un target de masă. Totul e fin, subtil, gândit, iar categoria de consumatori cărora li se adresează (cred) că este o categorie care vrea să fie informată, adresele lor de e-mail sunt publice, le place să primească informații și newslettere.
Informația este foarte bună. Dacă ai și capacitatea să o filtrezi și să nu te crezi buricul pământului (ce bă, cum să le dau eu adresa de mail, să îmi bage spam la greu?) primești niște oferte și niște oportunități foarte interesante. Acum vreo 10 ani gândeam și eu la fel. Numai că, oameni buni, e adevărat, în cele 200 de mailuri pe care le primesc zilnic, 190 sunt spam, junk, dar asta nu mă împiedică să le filtrez, să le dilesc (dau delete) și să citesc cele 10 oferte rămase din cele 200 de mailuri primite.
Vă dau un bun exemplu care mi s-a întâmplat acum 4-5 ani, înainte de explozia aurului. Eram abonat la newsletterul unor firme de investiții care îmi trimiteau informații despre piața de capital, burse, etc. Una singură era însă și foarte pregătită, informată și avea și capacitatea să furnizeze informații credibile, bazate pe cifre. Long story short, am mers pe mâna lor și am cumpărat aur. Profitul a fost de 500%, doar pentru faptul că pe adresa mea de email mi-au fost furnizate informații pe care NU LE-AM CONSIDERAT SPAM. Desigur, primeam și informații de toată jena, cum că e bine să investești în imobiliare (deși în jur totul era prăbușit). Important e să ai și o doză de pragmatism și să nu consideri că dintr-un bob de grâu poți recolta 7 spice. Nope. Doar unul, dar gras, frumos și sănătos.
Îmbrăcăminte bărbați – homepage.
Magazinul în cauza (din datele publice) văd că e de undeva din Suceava, vinde îmbrăcăminte bărbați, nu neapărat pentru bărbați masivi. Și în special marfă românească. Cămăși de business, de ceremonie (probabil nuntă, cumetrie și alte tradiții românești), Casual, curele, portofele, genți, papioane, cravate, butoni, sacouri și încălțăminte. Mi-au rămas ochii pe o pereche de pantofi românești (maro, half brogue) la 195 de lei. La Benvenutti, același model e 300. O să cumpăr. Clar
Nu asta era însă ideea. Ideea era că dacă mi-ar fi aruncat în ochi o reclamă cu “Cumpără pantofii de 195 de lei de la noi, că-s mai maro decât la Benvenutti” nu aveau nici un efect pentru mine. Nu consider că părerea mea ar conta în această chestie sau că la fel ca și mine ar fi mulți… Din ce am văzut în vreo 2 săptămâni de campanie, suntem cam rari. Puține like-uri pe postare și puține comentarii. Dar doar pe postare, deoarece în facebook insights stau bine. 832 de like-uri, distribuiri sau comentarii. Din nou bravo, excelent.
Deși acum mă simt cam prost. Când am văzut pe campanie doar câteva like-uri, am zis că suntem puțini (și deștepți) cei cărora ne-a plăcut ideaa reclamei. Acuma văd că suntem mai mulți. Cum? Nu sunt eu cel mai deștept? frumos? inteligent?
Asta la capitolul pro. La contra, simt nevoia de diacritice. Știu că sunt mai greu de implementat, mai ales în meniuri și headurile H1-H6, dar simt nevoia să le văd, să știu că este un magazin ROMÂNESC, cu produse ROMÂNEȘTI.
De asemenea simt nevoia unei pagini “despre noi” mai curată, cu mai multe informații de business, cu parteneri și realizările lor
În acest moment, tricolorul ăla cu vulturul (acvilă, bufniță, ce-o fi acolo) iese din tipar. Ca și culoare, ca și stilizare.
Pe partea de social nu găsesc nimic, link facebook sau google plus, linkedin sau twitter. Cred că ar fi făcut treaba bună, cel puțin în facebook. Și mai e și o problema la butonul de share pe facebook al produselor (probabil o eroare de setare a aplicației magazinului online). Dacă încerci să dai share, se deschide fereastra de share, dar cum se deschide, așa se și închide. Imediat. Mă rog… se remediază.
În rest, doar de bine. Un magazin curat, funcțional, (nu am apucat încă să comand dar o voi face, ca să văd și cât de bine funcționează partea de comandă, plată, livrare, eventual retur, înlocuirea produsului etc.)
O campanie deșteaptă care face notă discordantă cu “CUMPĂRĂ”, “REDUCERE”, “50 LA PREȚ DE UNU”, “ȘOCANT! DOAR AZI ȘI NUMAI AZI”.
Felicit agenția (dacă este agenție cea care a gândit campania), felicit proprietarul (că a acceptat campania)
UPDATE: Ca să recunosc că unii bărbați sunt tâmpi și neatenți (adică eu). Magazinul are pagină de facebook și chiar am menționat-o mai sus.
Căutați în facebook search – Gentleman. Dar, ca și idee, nu ar strica să existe pe pagina dot ro a magazinului.