Dacă nu știi de cursuri de șah pentru copii asta nu înseamnă că ele nu există. Ca tată de băiat, am observat că în 2015 – 2016 s-a pus un mai mare accent pe acest domeniu, al antrenării creierului.

Înainte însă de a fi tată de băiat eram foarte mulțumit că în jurul meu părinții vorbeau de rezultatele pe care copiii lor le obțineau la cursurile de fotbal, de karate, de înot, chiar și de karting (un domeniu care acum ceva ani, 4 – 5 ani luase o amploare mare datorită implicării în acest sport a unor politicieni, care prin declarațiile lor ne făceau să credem că cel puțin acest sport în România, îl va da pe următorul Nikki Lauda. Nu a fost să fie.

Un sport scump, consumabile, ore de antrenament la fel de scumpe, copii în creștere (doar un costum de karting bate undeva spre 1000 de euro).  De toate astea am auzit tot mai rar povestindu-se în cercuri parentale, dar am auzit din ce în ce mai des de cursurile de șah pentru copii.

Fiind un Toma Necredinciosul, un analitic fără scrupule, m-am întrebat de multe ori de ce se revine la aceste teme clasice, care existau și nu mai trebuiau inventate. Să fie eșecul de business în aceste domenii?

Să fie copiii de vină că nu sunt atrași de un joc de fotbal profesionist față de un joc de FIFA 2016 pe consolă?
Sau să prefere duritatea și răceală controllerului Xbox într-un joc de formula 1 în detrimentul mirosului de neconfundat de ulei ars și gaze de eșapament pe o pistă de karting?

Șah pentru copii – o temă de reamintit

Cele două mari forme de publicitate planetare (google adwords și Facebook), personal le împart în două categorii. Google Adwords este în categoria publicitate de necesitate iar publicitatea Facebook este trecută în catastifele mele ca publicitate de sugestie.

Să mă explic. Atunci când am o nevoie, o necesitate imediată, caut pe Google. Facebook doar îmi sugerează și îmi reamintește prin ad-uri de niște nevoi – necesități pe care le am dar nu sunt urgențe, de moment . Și atunci îmi declanșează mecanismul de analizare / cumpărare.

Publicitate Facebook la un curs de șah pentru copii

Dorința latentă pentru un curs de șah pentru copii exista, numai că acum doi ani copilul meu era prea mic, anul trecut își dorea altceva, iar anul acesta chiar am uitat. Animat de amintirea nevoii latente am dat click, mai ales că mai văzusem de-a lungul timpului anunțul în cauză.

Anunțul s-a prezentat în forma de mai jos, curat, sugestiv, fără prea multă încărcătură de marketing, fără însă nici elemente de wow, practic un ad pentru targetul în care mă înscriu și eu, 25 – 45 de ani, all, probabil targetare pe București. Asta e la prima vedere.

Sah pentru copii - ad facebook

La a doua vedere avem o “Inteligență antrenată” până acolo unde  nu mai simte nevoia de a citi diacritice. Deoarece omul inteligent, jucător de șah, citește nu numai printre rânduri, dar vede diacriticele acolo unde ar trebui puse. Măcar din respect pentru limba română. La fel și “cursurile de șah pentru copii”. Sah sau șah, nu e nici o diferență.

Șah pentru copii after click

Vorba românească “după click mulți viteji se arată” (adaptată pentru context), vorba și clickul ne trimit într-un landing page al siteului sahpentrucopii.ro pe care am atașat-o mai jos. În general relatez despre ce văd, în ordinea în care evenimentele se desfășoară, fără a interveni asupra rezultatelor, astfel încât relatarea să fie cât mai aproape de realitate.

Practic, prima regulă de marketing este ca landing page-ul să rupă fâșul… să te dea pe spate, să îți taie răsuflarea, să te țină măcar 5-10 secunde în a contempla contentul sponsorizat, care să îți inducă și mai tare nevoia de cumpărare. Personal mie mi-a indus nevoia de lămurire, deoarece nu înțelegeam unde am ajuns.

Sah pentru copii - ad facebook landing page

Am dat f5 (refresh), mă gândeam că poate e o eroare de preluare a datelor. Și după f5 aceeași nelămurire. Nu era nici o eroare, ba chiar se dovedește intenție din linkul pe care l-am subliniat în imaginea de mai sus.
www………ro/ blabla /#register este un markup de trimitere într-un anumit loc din pagină. În cazul nostru – pe o pagină care începe cu un call to action (nebolduit, nemarcat, ne… nimic). “Puterea minții stă în modul în care o antrenezi. Adu copilul la șah”. Adu copilul cui?

Despre copilul tău este vorba? În cazul în care chiar e vorba de un îndemn în a-ți aduce copilul la șah, corect ar fi fost: “Adu-ți copilul la șah” accentuând sensul posesiv prin folosirea pronumelui personal – formă neaccentuată cu valoare posesivă. Un call to action care nu iese cu nimic în evidență.

Mai apoi primim informații despre detaliile și logistica acestui curs de șah pentru copii și bineînțeles costurile.
Cu alte cuvinte, “dragi părinți vreau să va iau banii, dar mai bine mi-i dați voi de bunăvoie.”

“Te las coriJent domnule profesor.
Revezi materia de anul trecut”

spunea Pavel Puiuț în Filantropica lui Nae Caranfil… și mai spunea:

Mâna întinsă care nu spune o poveste,
nu primește pomană”

Desigur aici nu este vorba de pomană. Este vorba de munca unor oameni (probabil pregătiți – nu am informații în acest sens) remunerată corespunzător situației. Și nici nu am vrut să spun în acest articol că ar fi vorba de vreun “scam”, excrocherie.

Mă refer doar la caracterul vizual, de marketing al acestei mini campanii de înscrieri la un curs de șah pentru copii.

Tot pe aceeași pagină sesizez lipsa unui buton sau meniu care să mă ducă mai departe, către alte informații (în cazul în care nu sunt convins ca și cumpărător). Dar nu am nici unul (buton) așa că prima intenție (în cazul unui neantrenat) este să dau close. Dar antrenat fiind, șterg tot ce există după .ro și rămân în siteul mamă – rădăcină, homepage.

Sah pentru copii - homepage

Prima imagine este de sărăcie (și nu neapărat a businessului), de imagine rămasă încremenită în anii 90, în care http-ul în sine era și el încremenit în rate de transfer de 14-45 de k pe secundă. Unde e imaginea aia de landing page, de wow, de pffff, de “maaaamă ce vreau să cumpăr de la ăștia”

Senzația mea la anumiți furnizori de servicii către publicul larg este de bătaie de joc. De “lasă bă că merge și așa”, prostu’ ăluia căruia vrem noi să îi luăm banii ni-i va da, că nu are cui să îi dea altcuiva.

Greșit… total . Există mulți alții cărora putem să le dăm banii, care să ne convingă că alegerea cumpărării de servicii de la ei este cea ideală. Cu riscul de a mă repeat (nu contest calitățile umane, profesionale ale celor care furnizează aceste servicii de șah pentru copii. Am văzut că profesorii  de aici sunt profesioniști desăvârșiți, campioni, etc) Pun în discuție doar modalitatea de prezentare, de vânzare a muncii, a muncii lor.

4 elemente ale primei pagini și toate 4 discutabile. Logo, header, prezentare ofertă – slider, formular înscriere:

Șah pentru copii logo

sah pentru copii-LOGOSingurul element care sugerează că este vorba despre șah, copii, cursuri, este textul de pe logo. Antrenăm inteligență – șah pentru copii. Fără diacritice desigur. Din economie? care să fie cauza?

Sub text sunt doi papițoi de pluș, culori diferite care parcă ar vrea să sugereze o antiteză de competiție, de bine – rău, de adversar, dar clar nu te duce cu gândul la șah. Iată mai jos câteva exemple găsite pe net, la o simplă căutare. Branding și bun și prost, de agenție sau inhouse:

Șah pentru copii header

Sah pentru copii - header

Ceva care să umple, să sugereze, iar este o lipsă. Doar un număr de telefon aruncat undeva în dreapta. Dar până să ajungem la a folosi acest număr avem nevoie de informații, de o poveste care să ne facă să punem mâna pe telefon.

Șah pentru copii – slider (ofertă) și formular

Sah pentru copii – slider(oferta) si formular

Din nou lipsa diacriticelor în prima parte din ceea ce se vrea un slider ce promovează o ofertă (o tabără de șah pentru copii …ceva…) Dă să sugereze ceva imaginea folosită, însă este acoperită de un formular de înscriere aruncat în dreapta, peste imagine (aruncat este termenul – nu poziționat. Dacă ar fi fost “poziționat” nu ar fi existat în acel loc). Nu punem în discuție lipsa unei iconițe de pagină (favicon.ico)

În toată această ecuație de până acum contează doar numele puternic de domeniu (sahpentrucopii.ro) pentru un capitol de servicii care ar putea avea succes maxim, dacă toate elementele de promovare ar fi folosite așa cum trebuie și anumite reguli de marketing ar fi respectate.

Șah pentru copii – rapoarte tehnice

Sah pentru copii - rotldRotld, administratorul principal de domenii din România (Romanian Top Level Domain) returnează o informație de înregistrare a domeniului în 2009, iar ascunderea informațiilor legate de proprietar sugerează ca proprietar o persoană fizică. Servere geolocate în Statele Unite ale Americii. Nu înțeleg de ce toată lumea se îndreaptă către servere de hosting în Sua când România, la acest capitol (în anumite cazuri) depășește clar oferta americană și ca preț și ca servicii.

Sah pentru copii - similarwebCa și surse de trafic, similarweb ne returnează 8.91% trafic direct pentru ultimele 3 luni iar restul vine din căutări.

Presupun că nu dintr-o optimizare foarte bună pe cuvinte cheie – keywords cât pe avantajul numelui (sahpentrucopii) care în rapoarte de google search se regăsește pe locul 2 organic și este dezvoltat mai jos în acest articol.

Cuvânt cheie șah: căutare medie de 74.000 lunar cu vârf de căutare de 91.000 în ianuarie 2016. În această căutare sunt incluse și variantele complicate ale cuvântului cheie șah (șah pentru copii, șah copii, șah cursuri, cursuri șah, etc.)

Cuvânt cheie șah pentru copii: căutare medie de 170 cu vârf de 260 în ianuarie și  februarie 2016.

Cuvinte cheie șah copii, cursuri șah copii, cursuri șah: căutări slabe, toate 3 însumând 130 de căutări lunare, dar cu o concurență pe click de 3.09 – 4.47 lei. Per CLICK? Cine și-ar face publicitate pe 30 – 40 de căutări cu 4 lei per click?

Sah pentru copii - pagerankcheckerCa și page authority și domain authority pagerankcheck returnează 16 pentru PA și 16 pentru DA. Cu o calitate a PR-ului de “very weak” catalogat de tool-ul folosit și 182 de backlinkuri de pe 7 site-uri. Analiza internă descoperă principalul furnizor de backlink-uri DOFOLLOW ca fiind http://blog.savoyhotel.ro/,  sahpentrucopii.ro fiind trecut la BlogRoll

Din cauza traficului scăzut, similarweb nu are date necesare pentru procesare de trafic, surse de trafic etc.

Șah pentru copii – concurență

Sah pentru copii - concurenta - cautare googleSpuneam mai sus că există și alții cărora să le dăm banii pe acest gen de servicii.

Pe căutarea “șah pentru copii” google returnează următorii concurenți pentru site-ul analizat, și pe categoria de servicii discutată:

Bufnița din tei (adwords), Clubul de șah MM Marian (adwords) Academia de șah (organic locul 3, după sahpentrucopii.ro) Proerudio, locul 7 organic)

Celelalte căutări ies din calcul (copii, cursuri șah copii, cursuri șah)din cauza numărului redus de căutări lunare.

Cuvântul cheie șah iese și el din discuție deoarece pentru acest keyword google nu returnează site-ul sahpentrucopii.ro în top 50

Sah pentru copii - concurenta - bufnita din tei

șah pentru copii – bufnița din tei

Sah pentru copii - concurenta - Club sah M.M Mihail Marin

șah pentru copii – Club șah M.M Mihail Marin

șah pentru copii – Academia de Șah

Sah pentru copii - concurenta - Proerudio

Cursuri de șah pentru copii | Inițiere în șah – ProErudio

Șah pentru copii social media

Sah pentru copii - social-mediaPe pagina de facebook a siteului apar din nou cele două animăluțe prezente și în logo. Din nou mă întreb care este legătură între șah și cei doi câini – măgăruși – căluți de pluș de pe coverul paginii. 495 de persoane care urmăresc această pagină și o activitate social media facebook de “strict” referiri la activitatea de șah. Tabără de șah, meme – curiozități și “știați că”-uri despre șah, distribuiri de articole proprii publicate pe site.

Business page google nu există nici în căutarea google după brand (la căutarea google “șah pentru copii” ar fi trebuit să apară în dreapta detaliile despre google business cu hărți, fotografii din business, logo, program și alte detalii pe care google le-a implementat în google business)

Ar fi fost interesant dacă site-ul în cauza ar fi publicat și niște informații legale (care sunt obligatorii pentru cei care desfășoară activități economice) cum ar fi un nume de firmă pe care se desfășoară această activitate (sau pfa), un număr de înregistrare la registrul comerțului sau un cod fiscal. Pe baza acestor date puteam analiza puțin și activitatea financiară a business-ului, încasări și plăti, profit și pierdere, corelând astfel informațiile și concluzionând dacă este un business profitabil sau o sursă suplimentară de venit, etc.

Certitudinea este că se bazează mai mult pe recomandări decât pe puterea url-ului și brandului care promovat și adus într-o variantă de 2016 ar putea returna investiția 600% sau 700%.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here